kingsnake.com - reptile and amphibian classifieds, breeders, forums, photos, videos and more

return to main index

  mobile - desktop
follow us on facebook follow us on twitter follow us on YouTube link to us on LinkedIn
International Reptile Conservation Foundation  
Click here for LLL Reptile & Supply
Mice, Rats, Rabbits, Chicks, Quail
Available Now at RodentPro.com!
Locate a business by name: click to list your business
search the classifieds. buy an account
events by zip code list an event
Search the forums             Search in:
News & Events: Herp Photo of the Day: Kingsnake . . . . . . . . . .  Herp Photo of the Day: Happy Earth Day . . . . . . . . . .  Bay Area Herpetological Society Meeting - Apr 26, 2024 . . . . . . . . . .  Calusa Herp Society Meeting - May 02, 2024 . . . . . . . . . .  Southwestern Herp Society Meeting - May 04, 2024 . . . . . . . . . .  Exotic Pets Expo - Manasas - May 05, 2024 . . . . . . . . . .  Greater Cincinnati Herp Society Meeting - May 07, 2024 . . . . . . . . . .  St. Louis Herpetological Society - May 12, 2024 . . . . . . . . . .  Colorado Herp Society Meeting - May 18, 2024 . . . . . . . . . .  Chicago Herpetological Society Meeting - May 19, 2024 . . . . . . . . . .  San Diego Herp Society Meeting - May 21, 2024 . . . . . . . . . .  Bay Area Herpetological Society Meeting - May 24, 2024 . . . . . . . . . . 

Help is here.


[ Vervolg op ] [ Plaats een vervolg op ] [ HerpForum - in het Nederlands. ]

Afzender Rene imming on November 05, 2001 at 13:53:15:

Antwoord op: calyptratussen posted by moos on Augustus 30, 2001 at 14:30:56:


Ten eerste, hoe oud zijn de dieren die nu hebben gepaard?
Je moet ze meteen uit elkaar halen omdat de vrouwtjes een enorme dosis stress krijgen met de komende periode en het helpt niet als er een opdringerige mannetje in de buurt zit. Ik hou al 7jaar kameleons en uit ervaring blijkt dat de mannetjes van de calytratus soort min of meer altijd willen paren of de vrouwtjes nou willen of niet!!!
Dus haal ze echt zo snel mogelijk uit mekaar.
De vrouwtje moet nu echter meer aandacht krijgen als normaal, ze zal in de komende 3 tot 6 weken meer gaan drinken en vooral eten enz. En dat extra verzorging moet ze ook echt krijgen anders trekt ze het namelijk niet. Gebruik extra veel calcium over het eten en zorg voor een sterke variatie in haar dieet. Op een gegeven moment zal ze bijzonder onrustig worden. Ze zal vaak op de bodem van de kooi gaan lopen kijken. Ze doet dit om de ideale legplek te vinden en daar moet jij dus voor zorgen. Ik gebruik een grote bouwvakkers cement bak, die zijn ideaal voor zulke dingen. Je vult de cement bak met ongeveer 30 tot 40cm van een half ZAND half POTGROND mengsel. Dat mengsel moet je trouwens eerst wel uitkoken met water om de bacterien een beetje te doden. Ik hang ook altijd een lamp erboven om het diertje een beetje op temperatuur te houden tijdens het proces want het kan soms wel 6 tot 24 uur duren (uit eigen ervaring)voordat het proces helemaal afgelopen is. Het hangt een beetje af van de temperament van het dier zelf maar soms helpt het om een plant erbij in te zetten. Dit verzacht het stress een beetje(zorg er wel voor dat ze niet kan ontsnappen). En als alles goed verloopt heb je binnenkort een heleboel eiren. (ik heb een vrouwtje gehad die 111 eiren heeft gelegd). Trouwens na het proces van eiren leggen is het vrouwtje dood op sommige dieren kunnen een tijdje amper lopen dus geef haar goed te drinken en laat haar vooral rusten en veel voeren.

Als je de eiren voorzichtig hebt opgegraven moet je ze natuurlijk uitbroeden. Ik gebruik bami bakjes van de chinees om de eiren in uittebroeden
en het werkt altijd. Prik wat gaatjes in de deksels van de bami bakjes en vul ze met ongeveer 10 cm uit gekookte vermiculiet. Begraaf de eiren tot de helft (ongeveer). Broed ze uit op 24 tot 28 graden celcius. Persoonlijk vind ik 26 graden het best. Het belangrijkst is het constant houden van de temperatuur. En als het goed gaat heb jij over 6 tot 7 maanden prachtig mooie jonge kameleons.

Het klingt een beetje moeilijk maar het stelt weing voor. Ik hoop dat dit een beetje helpt.

Succes.


Vervolg op



Plaats een vervolg op

Naam:
E-Mail:

Onderwerp:

Commentaar:

Optional Link URL:
Link Title:
Optional Image URL:


[ Vervolg op ] [ Plaats een vervolg op ] [ HerpForum - in het Nederlands. ]
 
© 2000 OnlineHobbyist.com, Inc.
webmaster@kingsnake.com
Werk | Advertentie Tarieven | Verkeer Statistieken | Vermelding van medewerkers | Steun
Powered by kingsnake.com